Landkaarten, en het tekenen er van, zijn lange tijd het dozijn van de overheid geweest. In het begin was dit handwerk maar sinds de negentigerjaren is dit overgenomen door de computer. Veelal wordt hierbij gebruik gemaakt van zeer dure en complexe programma's.
Maar door de tand des tijds is het hebben van de snelste en duurste computer niet meer nodig voor het maken van een mooie landkaart. Mede hierdoor is enkele jaren geleden het openstreetmap project ontstaan. Het project voorziet duidelijk in een behoefte als we de ontwikkelingen va deze kaart goed bekijken.
Sinds de introductie van de computer bij het maken van een kaart, is de kaart van een plat-dood-ding naar een driedimensionale tabel gegroeid.
Ja,een landkaart is tegenwoordig een tabel.
Een rij met cijfers (de coordinaten) en een lijst met eigenschappen.
De computer leest deze tabel en tekent hiermee de kaart.
Handig want op ieder zoom niveau wordt de kaart opnieuw gemaakt en kunnen er per laag dus eigenschappen van de kaart zichtbaar gemaakt worden, of juist worden weggelaten.
De eenvoud van deze tabel-structuur is de achtergrond van het succes van open streetmaps. Je hoeft maar een klein beetje verstand van wiskunde te hebben om toch redelijk eenvoudig een mooie kaart te kunnen tekenen. Dat het zo eenvoudig is kunnen we zien is de beschikbare data van het OSM project.
Was de kaart in het begin een slap aftreksel van andere kaarten, vandaag kwam ik een ambtenaar tegen die eenvoudig weg met zijn tablet en een OSM kaart een controle op schuurtjes en tuinen aan het uitvoeren was. "Zijn de verschillen echt heel groot dan laten we een landmeter komen, maar meestal kan ik het op mijn tablet controleren en zelfs aanpassen indien nodig" aldus de meneer van de gemeente. En in ruil voor dit gebruik stelt de gemeente weer data beschikbaar aan de burgen via het zelfde OSM project.
Heel veel data van de overheid is de laatste jaren ook openbaar gekomen, en veel gemeente zijn aan het overstappen op de opensource data en software om zo kosten te dekken. De gemeente Texel is momenteel bezich om alle data die de burger nodig heeft wil inzien gratis ter beschikking ter beschikking te stellen.
Op de site van pdok (publieke dienstverlening op de kaart) is te zien welke data er allemaal vrij te gebruiken is. en de overheid is momenteel bezig om alle verschillende kaarten die er zijn te koppelen, ja de brandweer, ambulance maar ook het kadaster gebruiken verschillende kaarten... handig hoor. Zodoende moet er tegen het jaar 2017 één kaart van Nederland zijn voor de gehele overheid en al zijn verschillende diensten (nu zijn er dus naar schatting 20 verschillende versies!!!)
Al deze data zal op den duur dus gratis beschikbaar komen voor gebruik in je GPS (mits het de privacy niet schend natuurlijk).
Kaarten in je Garmin GPS.
Garmin is al jaren marktleider op het gebied van gps en met een goede reden.
In het begin waren er nog concurrenten, maar toen de geheugens van toestellen en computers groeiden verloren de concurrenten de strijd: kaarten. De concurrent kon geen goede kaarten maken voor in het gps. De digitale structuur van de Garmin kaarten (de tabel structuur) is dusdanig eenvoudig dat er al snel opensource programma's kwamen om zelf kaarten mee te produceren.
Maar Garmin maakt toch ook zelf kaarten? Waarom zou ik die dan nog kopen?
Klopt, Garmin maakt nog steeds kaarten en die bieden toch nog steeds enkele voordelen boven de kaarten van het OSM project: Stratenkaarten zullen tot in lengte van dagen door de diverse aanbieders gemaakt worden en voor een x bedrag worden aangeboden. De prijzen dalen elk jaar en de bedoeling is dat de kaarten voor de navigatietoestellen gratis worden doordat bedrijven betalen voor hun logo op de kaart. momenteel kun je vast een abonnement nemen om levenslang (levensduur van het toestel natuurlijk) gebruik te maken van deze kaarten. Voordeel van dit soort kaarten is dat ze goed werken in de toestellen en dat de gebruiker een betrouwbaar product in zijn toestel heeft.
Ook werken vele bedrijven mee aan de ontwikkeling van de kaarten en zo worden er veel belangrijke en commerciële locaties in de kaart opgenomen wat het gebruikersgemak alleen maar verhoogt Een supermarkt zoeken op je vakantie locatie is nog nooit zo makkelijk geweest).
Zo kun je aan de diverse logo's op de kaart snel zien waar jou favoriete tank station is ook al ben je in een voor jou onbekende omgeving.
Aan de topo kaarten, voor de buitensportende mens, zitten er nog enkele extra voordelen aan de betaalde kaarten van Garmin: in de "pro" kaarten wordt extra informatie ingesloten, waaronder een zeer goed hoogte kaart. Deze kaart kan een hoogte-profiel van de voorgenomen(!) wandeling laten zien. Maar ook wordt er per weg of pad informatie opgenomen over de beoogde gebruiker van het pad. Voor ieder pad of weg wordt er dus informatie in de kaart opgenomen of er wandelaars fietsers of mtb ers (en nog meer activiteiten) gebruik van kunnen maken of niet. Door deze "active routing" informatie kan het gps toestel dus een leuke route berekenen voor de gebruiker, en met een beetje geluk worden zo de wandelaars en de mtbers van elkaar gescheiden (oké, dan moeten ze beide wel gebruik maken van een Garmin en deze kaart natuurlijk).
De OSM kaarten kunnen dit (nog) niet, maar wie weet....
Dus wel of niet kopen?
Dat mag je zelf uitmaken. Ik zie nog steeds voordelen in de Garmin kaarten, maar de OSM kaarten zien er al een stuk beter uit, en op veel gebieden bieden ze even veel mogelijkheden. Voor de wandelaar die dat active routing niet nodig heeft omdat hij zelf zijn route "on the fly" bijhoud is de "freitzeitkarte" een super kaart met beina evenveel detail als de Garmin kaart, in Nederland. In sommige buitenlanden is deze kaart zelfs vele maken beter ( ik noem een Spanje, want die kunnen echt geen goede kaart zelf maken).
Voor een fietser die zijn Garmin wil gebruiken als navigator tijdens een ontspannen rondrit? Ja OSM! Zonder twijfel een betere optie. Door de vele vrijwilligers met verstand van zaken is de het openfietsmap project vele malen beter dan de Garmin kaart. Leukere routes en betere wegen keuze. Vandaar natuurlijk dan Garmin deze kaart als basis gebruikt voor de Edge touring en onlangs verschenen Edge 100.
Tijden veranderen maar als je me vandaag een advies zou vragen?
Dan is hier mijn antwoordt:
Auto: koop een goede nuvi met livetime map update en je bent de koning van de weg, met de lief Travis via je telefoon heb je ook alle files en flitsers onderweg en verdient het toestel zichzelf zeer snel terug.
Fiets: OpenFietsMap! Beste kaart die er is, en upload ook gelijk je gereden track wil je, dan wordt de kaart alleen maar beter.
Wandelen? Garmin pro kaart (in Nederland) voor de betere kleuren en nettere afwerking, maar niet de active routing gebruiken. En in het buitenland gebruik je gewoon de Freitzetkarte. Gewoon omdat hij goed genoeg is voor een weekje vakantie en gratis. Leven (en de Garmin toestellen) is (zijn) al kostbaar genoeg.
MTB? OpenMtbKaart, zonder twijfel de beste kaart voor de doelgroep in geheel Europa.
En waar vind ik deze kaarten? Gratis? voor mijn garmin? Hier, en de instructies hoe ze in het toestel te zetten hier, als je de instructies op de verschillende sites zalf niet snap natuurlijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten