Pagina's

Garmin Edge 1000 test, de update!

Dit is deel drie van de test. Deel 1 en twee vindt je hier.

Is het toestel te gebruiken voor de niet sporter? de gewone sterveling?

Woord vooraf: Ik wordt niet betaald om dit te schrijven, ik schrijf het uit vrije wil, het is dan ook mijn  persoonlijke mening en ervaring. Doe er je voordeel mee en onthoud: informatie op internet heeft een houdbaarheid datum, kijk dan ook altijd naar de datum van het bericht en of er na die tijd informatie aan is toegevoegd.

Er zijn al vele hele goede test te vinden over dit toestel. Omdat het een toestel voor een sporter is gaan die tests en blogs vooral over de sportfuncties. Ik wil me richten op de navigatie functies.

Vorige week kreeg ik de kans het toestel mee te nemen naar huis om hem eens aan de tand te voelen. Vorige week was ik echter niet helemaal goed voorbereid en dat leverde slechte resultaten op. Aan de andere kant: was ik beter voorbereid dan had ik tot deze week gewacht en had ik dus niet met eigen handen gezien wat de verbeteringen van de update te weeg hebben gebracht.



Voorbereiding is het halve werk.

Vorige week had ik ook in een impulsmomentje besloten om de edge 1000 aan een onderzoek te onderwerpen. Toen ik het test exemplaar in mijn tas deed was er nog geen concreet plan voor de test. gelukkig liep het toestel vast en mag ik het deze weer proberen. En heb ik een aantal dingen wel goed voorbereid:

Stap 1: de kaart. Ik ga niet vertellen hoe, en officieel is het niet mogelijk, maar je ziet het aan de screenprints: dezelfde kaart zit in beide toestellen. Google het maar het is mogelijk.

Stap 2: de test routes. Doordat ik de zelfde kaart in beide toestellen heb kunnen we het gedrag van de beide toestellen goed vergelijken wanneer we ook de zelfde routes in beide toestellen steken. (voor de volledigheid: we gaan de Edge 1000 vergelijken met de GPSmap 62st). 
We gaan op pad met drie veelgebruikte vormen van navigatie:

1: Een route, gemaakt in BaseCamp, met een begin~ een tussen~ en eindpunt. Het is een door mij veel gereden stukje door het bos en dus goed te doen met de MTB. Niet alle wegen die ik zou willen rijden zijn routeerbaar op de kaart in het toestel. Dit komt in praktijk het meeste voor wanneer je een spoor van het internet afplukt en deze in je toestel over de kaart wil laten routeren.
Je ziet nu al dat hij er iets heel anders van maakt.
2: Een gerouteerde-route over routeerbare wegen en met zo min mogelijk route punten (2). Ook een praktijksituatie; je gaat op pad en wil beslist langs een aantal locaties maar de rest mag het toestel voor je berekenen.
 

3: Een track. Stel: We hebben een route laten berekenen op de kaart (in BaseCamp) die omgezet naar track en dan in het toestel laden om die vervolgens te gaan volgen. Dit lijkt het meeste op het downloaden van een track van het internet, met het voordeel dat ik nu zeker weet dat alle wegen ook echt in mijn toestelkaart zitten.

Voor alle drie de routes geld dat het geen grote stukken zijn. het gaat me ook om de aanwijzingen en het herberekenen niet om de lengte en het aantal aanwijzingen. In alle drie de routes is er ruimte voor fouten en herberekeningen.

Op pad dan maar.

Route 1


Het kost wat moeite: twee toestellen, een fototoestel, een telefoon (voor tracking) en dan ook nog goed opletten. Maar na wat geklungel kan ik op pad voor deel 1.

Wat meteen weer opvalt is de enorme miswijzing van de Edge 1000. Hij komt gedurende de hele test niet onder de negen meter en dat is echt teveel! Voor het volgen van de track en de route is het geen probleem, maar voor het uitzetten van een tocht is de miswijzing onacceptabel, zie ook deel 2 van de test. Daar is duidelijk te zien dat wanneer je het toestel gebruikt voor het uitzetten, de mensen die je spoor gaan volgen hopeloos in de problemen komen omdat er aan de andere kant van de weg helemaal geen pad aanwezig is!

Op de computer was het al te zien en ook bij het opstarten in beide toestellen kun je goed zien dat de eerste deel van de test een bende wordt. 
De wegen zijn onbekend en omdat ik wil routeren worden er omwegen gesuggereerd door beide toestellen. Dit doen de toestellen om me toch langs de verplichte route punten te krijgen. Het is zelfs zo erg dat ik gewoon verkeert rij op mijn, van te voren bedachte, route terwijl ik hem wekelijks met de hond er bij loop. Het probleem is duidelijk:  de Garmin/OSM kaarten zijn niet dekkend. Het is een beroemt punt bij mij in de buurt maar niemand zal er ooit komen omdat de kaarten je er niet naar toe zullen leiden.

Resultaat: wanneer de  wegen niet op de kaart staan als routeerbaar kun je het toestel niet gebruiken als navigator.

Route 2


De route heeft twee tussenpunten en is geheel door de kaart samen gesteld. Ik heb alleen twee punten aangetikt en BaseCamp doet de rest. Routeren gaat dus goed en de aanwijzingen komen netjes op tijd door, op beide toestellen. Ook is het leuk dat men over de beschermde fietspaden achter en tussen de hockeybanen wordt geleidt. Deze paden worden door beina niemand gebruikt getuige hoeveelheid natuur tussen de tegels. Dus hier is de kaart duidelijk beter op de hoogte van de situatie dan de bewoners van de buurt.
Als ik verkeert rij dan wacht het toestel erg lang met herberekenen en als er dan eindelijk een alternatief komt krijg ik nauwelijks de tijd om te reageren. Wanneer ik dan toch besluit om om te draaien stuurden beide toestellen met netjes de zelfde kant op maar het pad is erg smal, erg steil en niet geschikt voor fietsers getuige het bord van Staatsbosbeheer die het gewoon verbied. Maar ik heb een full suspention MTB dus niet bang. Maar menig recreatief fietser zal je dit niet in dank afnemen.

Gelukkig krijg ik ook nu weer de gehele fanfare te horen bij de finish. De Edge duizend doet echt een vreugdedansje op je stuur wanneer je de tocht goed heb afgelegd.


Wanneer ik ook nu weer op de pauze knop druk van de edge wordt alles netjes opgeslagen in het toestel en wordt de livetracking ook weer afgesloten. Er worden dus drie tracks aan mijn online account toegevoegd voor de test van vandaag. Ook wel weer handig voor de naslag.


Deel 3: 


Een track, dus geen aanwijzingen van beide toestellen alleen een lijntje volgen!

Groot is dan ook mijn verbazing wanneer ik van de route afwijk: in eerste instantie gaat alles goed: de Edge geeft aan dat men van de koers is afgeweken, en de 62 negeert alles en volgt zijn gebruiker gewoon trouw.

Wanneer we echter op de stippellijn van de kaart aankomen, een teken dat de weg routeerbaar is op de Garmin kaart, worden er door de Edge netjes aanwijzingen berekend over de wegen teug naar de oorspronkelijke koers. Een stukje verderop, wanneer ik weer verkeerd rij,  maar op routeerbare wegen blijf krijg ik ook weer netje aanwijzingen. Op zich is dat een goede functie van het toestel, want je oorspronkelijke track blijft zichtbaar en er komen dus geen aanwijzingen omdat er geen geïndexeerde wegen in de buurt zijn kun je wel zelf naar de koers terug rijden ( ja in een Edge worden zowel een track als route omgerekend naar een koers).



Terug in de winkel dit verhaal uitgelegd. Na het bestuderen van de huidige versie software komen we tot de conclusie: toestel herberekend altijd over de weg, dus de kaart. Je track wordt ook weergegeven en als je dus door het veld rijdt krijg je geen aanwijzingen. Rij je weer over de weg, dan krijg je wel aanwijzingen. Op zich een mooie functie. Ben je de aanwijzingen beu, kun je het geluid en re koersafwijkingsfunctie uitzetten natuurlijk.

En weer dat vreugde dansje op mijn stuur.

Klaar met de drie tochtjes. En alles netjes online gezet! Ik loop het kantoor binnen en zie mijn drie tochten gelijk op het scherm van mijn Mac. Een hele verbetering t.o.v. De vorige keer!

Geslaagde test dus.

Conclusie:

  • Mooi toestel, weegt niks doet zijn navigatie werk goed. 
  • Ff goed opletten voordat je er een route of track in steekt. Snap je er niks van en wil je weinig tijd besteden aan de rit kies dan voor een track, dan zit je altijd veilig.
  • Het toestel is beslist niet te gebruiken voor het uitzetten van een tocht, daar is de miswijzing echt gegroet voor. De ontvangst van de ingebouwde antenne is gewoon te slecht. Ik betwijfel of Garmin dit door een update kan verbeteren. De antenne van de GPSmap 62 is vele malen beter en betrouwbaarder.

Is het toestel geschikt voor de recreatieve fietser die een planner zoekt? Ja.

Is het toestel geschikt voor de sporter die een prestatiemonitor zoekt? Vraag het aan dc Rainmaker.

Voor de gepensioneerde recreatieve fietser? Ik betwijfel het. Het scherm is erg mooi van detail. Dat betekend dat de tekst op het scherm ook heel klein geschreven kan worden, hierdoor is het niet voor een ieder te lezen en omdat de fiets beweegt was het aflezen toch al lastig.

Maar wees eerlijk: een fiets navigator voor €500? Beetje veel geld lijkt me. Dan je kan wel iedereen uitnodigen om je online te volgen zodat men weet waar je bent en dat kan wellicht handig zijn voor sommige doelgroepen. Wellicht dat die doelgroep ook mensen kent die willen sponsoren in ruil voor de volg functie?? (eigen telefoon nodig, met internet,want het toestel zelf kan geen internet deling aan natuurlijk).

Volgend weekend vervolg? Maar dan de surprise me functie? Wie weet, als ik dan nog zin heb.

Eric

Binnenkort: de oplossing voor de langeafstandsfietsers!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten