Pagina's

Garmin VS Mio, wie gaat er winnen?

U! of wij.


De consument is voorlopig de winnaar.


Eurobike 2013, Friedrichshafen. De beurs om nieuwe dingen te lanceren.  En de oorverdovende stilte rond Garmin en Mio is dan ook doorbroken.


Eerder deze week heeft Mio zijn nieuwe modellen getoond, de 310 en 315.


 Mio gaat verder in de nieuwe behuizing van de 500 serie en voegt er meer sportfuncties aan toe. De software is uitgebreid met Trainingsprogramma's “Daag uzelf uit en train binnen en buiten”. Dit lijkt verdacht veel op de geplande workouts en doelstellingen in de Garmin Connect software en de Garmin Edge serie.




Gisteren was het de beurt aan Garmin:





De Edge touring. Een routeplanner voor de recreatieve fietser. Met behulp van de voorgeladen met OSM kaarten kan het toestel een mooie rond tour voor u berekenen vanaf iedere willekeurige locatie. U krijg de keuze uit drie voorstellen aan de hand van de ingegeven kilometers. Waar hebben we dit eerder gehoord? (surprise!)




Mio zorgt er dus voor dat de toestellen worden uitgebreid, en Garmin haalt juist functies uit zijn toestel…. dat is een interessante ontwikkeling.
Garmin stapt ook af van de eigen kaarten, dit is niet echte verrassend want dat heb ik al een paar jaar geleden voorspeld. Het wordt natuurlijk hoog tijd dat alle kaarten voor je GPS gratis worden want al die gegevens van supermarkten en die grote gele M signalen langs de snelweg die op je kaart van je Garmin staan zullen er heus niet gratis opgezet zijn. Mijn pizzeria in de straat zal ook heus wel betaald hebben voor het vermelden van zijn telefoon nummer in mijn Nuvi.


Beide merken gaan dus nu de OSM kaarten gebruiken. De kaart die door gebruikers is gemaakt. De gebruiker van een GPS is dus in het bezit van belangrijke informatie voor GPS fabrikanten. Zou het niet een s hoog tijd worden dat… u snapt wel wat ik bedoel. Feit blijft dat kaarten kostbaar zijn om te maken en het goed routeerbaar maken is nog veel kostbaarder. Want bij het alleen uploaden van je track blijft het niet. Maar voorlopig is het nog erg lastig om je track te uploaden en te voorzien van de belangrijke extra gegevens die voor de kaartbouwers noodzakelijk zijn.


Mio maakt gebruik van de ANT+ techniek voor het koppelen van de hartslag en cadans sensoren. Deze techniek is uitgevonden door Garmin. De nieuwe Garmin Edge Touring maakt het dan weer mogelijk om de batterijstatus van je e-bike via ANT+ uit te lezen maar het toestel is niet te gebruiken met een ANT+ cadanssensor.





“Blijft er dan helemaal geen reden meer over ome een Mio aan te schaffen?” Tuurlijk wel!


De Mio 500 heeft wifi; erg makkelijk om je tocht vanuit de schuur al op je pc te zetten. Je hoeft geen ingewikkeld menu door om een koers (?) te starten, nee je geeft gewoon aan welke track je wilt rijden en gaan.
Mio heeft Bluetooth in het toestel ingebouwd. Dit wordt (nog) niet gebruikt maar bied wel erg veel mogelijkheden (ik roep nog ff niks).
Een Mio is ook veel beter bestand tegen de elementen. De grootste klacht van een Garmin Edge is natuurlijk dat er vocht in komt. Dit omdat het rubbertje dat de USB aansluiting beschermt steeds weer los schiet. Hierdoor corrodeert de USB aansluiting. De knoppen van een Edge gaan ook nog al eens vast zitten omdat er zandkorrels onder komen te zitten. Al met al erg jammer natuurlijk want dat is erg lastig schoonmaken. Een Mio breekt soms van zijn stuursteun af, maar door het kleinere formaat behuizing en de aangekondigde out front stuursteun gaat dit dus ook tot het verleden behoren. 




Daarnaast is door het ontbreken van knoppen die uitsteken, kunnen ze ook niet vast gaan zitten door vuil.


Bijzonder is natuurlijk wel dat pas nu, na zoveel jaar Garmin eindelijk uit zijn ivoren toren stapt en kijkt wat de concurrent voor moois te bieden heeft. Het bedrijf is al 30 jaar bezig en geeft al jaren te kennen dat recreatief fietsen beslist niet belangrijk is in de US en dus niet wordt ontwikkeld.
En dan de prijs: €250,-!! voor een Edge touring. Dit is dan het instap model zonder ANT+. Maar goed ik zie ook weinig toerfietsers met een hartslagband over de veluwe fietsen.
Dit is een prijs ruim onder de eerder genoemde concurrent. Voor een toestel dat er eigenlijk al jaren is en dus uitontwikkeld is. Alleen de software wordt is herschreven. O ja hij is zelfs wit, gelijk aan de Mio.


Dus de grote vraag: wie van de twee komt er als eerste met een geocache functie in het toestel voor de recreatieve fietser? want wees eerlijk: recreatief fietsen en geocachen gaan prima samen.


Bryton heeft nog weinig van zich laten horen jammer genoeg. Enkele maanden terug heb ik het pre-productie model van de Rider 60 al in handen gehad, maar de levering wordt steeds uitgesteld. Erg jammer. De bluetooth functie (spraak via een oortje) was natuurlijk het unieke verkoop argument. En het platform waar het toestel op draait vertoond erg veel gelijkenissen met de andere twee grote spelers, dus een surprice me functie zal er ook wel in komen, toch een van de functies waar de gebruikers naar vragen als ik ze aan de telefoon heb.


Beide merken kijken dus  erg goed naar elkaar (we vergeten Bryton voor het gemak even). Maar leren ook van elkaar. Verstokte Garmin gebruikers (guilty) zullen natuurlijk de voorkeur geven aan de nieuwe Edge Touring. Mensen die nog geen voorkeur hebben en op zoek zijn naar de ideale fiets navigator voor hun weekend ritten hebben er nu dus een probleem bij. De kans is groot dat ze zullen kiezen op basis van de aanschafprijs, maar of dit een terechte keus is?


Met dank aan DC Rainmaker voor de foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten