Pagina's

Mio Cyclo GPS, concurentie voor Garmin?

Eindelijk! Na heel veel zeuren heb ik dan eindelijk het mio gps in mijn handen.

Wanneer er een nieuw model GPS op de markt gezet wordt is men er altijd als de kippen bij om de meest moeilijk vragen over het toestel te stellen. En dat meestal nog voordat de mensen die achter een helpdesk zitten er mee hebben kunnen spelen.

Ik heb het toestel ook maar 1 avond mee dus de routering functies ga ik niet echt testen. Ik ga er vanuit dat die ook gewoon werken, maar daarover later meer.

Wat krijg je voor je geld?

Ik heb de 305HC west europa in mijn handen. Voor net geen €400 is dit toestel helemaal compleet voor gebruik.



Met een formaat dat aardig in de buurt komt van de Garmin Montana heb je een lekker groot scherm op je stuur. Het is namelijk wel de bedoeling dat je het GPS op de fiets gaat gebruiken.
Er zitten ook maar twee profielen in: Auto en Fiets. Meer niet.

Aan de voorkant zit de enige knop. 4 seconden indrukken en het toestel komt tot leven (weer 4 seconden indrukken en het toestel vraagt of hij echt wel weer uit moet).

De Europa versie van het toestel is voor geladen met een kaart van heel europa, en de kaart moet natuurlijk wel ontgrendeld worden (vandaar de tekst op het scherm). Gelukkig zit de code dmv een stikker op de doos dus dit moet voldoende zijn om de kaart te ontgrendelen (!)


De achterkant van het toestel laat weinig te raden over: geen batterij, maar een accu. De montage voor op het stuur is redelijk goed afgekeken bij de concurrenten, en de USB aansluiting zit netjes achter een rubber dekseltje om aan de IPX7 norm te kunnen voldoen. Via de USB is het toestel te laden, ook tijdens gebruik. Dus stroom op lange tochten toevoegen door een usb accu of zonnenpaneel is geen probleem.

Voor de €400 zit er gelijk een cadans-meter en een sof-strap Hartslagmeter bij.




Dus ook de recreatieve fietser kan zien of hij wat aan zijn conditie verbeterd of niet. Gelukkig zijn bij de sensoren wel de batterijen te vervangen door de gebruiker.

En natuurlijk:


Een stuurmontage. Klein maar erg slim beugeltje. Het rubbertje, dat er voor zorgt dat het toestel geen rondjes om het stuur gaat draaien, kan zelf wel in alle hoeken geplaatst worden. Dus te monteren op zowel een horizontale stang als een vertikale (en alles er tussen in).



Het menu is verder vrij eenvoudig:


Het welkomstscherm


Trip computer


Kaart scherm


Instel mogelijkheden.

En dan ben ik eigenlijk wel uitgepraat. Erg veel meer valt er op de schermen niet te zien en te kiezen.

Mio maakt gebruik van de gratis te krijgen Open Street Map fiets kaart.




En de Tele atlas kaart. Deze laatste is voor het gebruik in de auto, en de OSM kaart is voor het fietsen.
Het verschil tussen de kaarten is goed te zien: Tele atlas: alleen wegen (vergelijkbaar met de city navigator kaarten van Garmin):



En de OSM:


Deze laat duidelijk de fietspaden zien die langs de provinciale weg lopen (Apeldoorn Europaweg).


Het toestel wordt verkocht als navigatie toestel, en niet als GPS. Het navigeren van A naar B is dan ook het enige wat het toestel kan en doet. Voor Geocachers is dit toestel niks waard. Ook voor wandelaars is het toestel minder geschikt. zij kunnen alleen een bewegende kaart op het scherm gebruiken. Navigeren zal lastig gaan want het toestel kent geen wandelpaden. 

Coordinaten kunnen ook alleen maar in graden ingevoerd worden (wel alle drie de stelsels). Maar de kaart datum is niet te veranderen. Jammer voor de Belgen die nog steeds gebruik maken van het Europees stelsel uit 1950, en niet het WGS84, welke de rest van de wereld gebruikt, en ook de Mio.

Waypoints zijn ook niet toe te voegen. Wel zit er een uitgebreide POI lijst in (maar die komt van Teleatlas, en Garmin gebruikers kennen de inhoud) en je kunt gevonden locaties als favoriet toevoegen, met enig aandringen.

Tracks wel kunnen in het toestel geladen worden. En wel rechtstreeks; hiermee bedoel ik dat een track in GPX formaat gewoon op het toestel geladen kan worden via de finder (mac) of de verkenner (windows). Ook een route kan op deze manier geladen worden, maar daar snapt het toestel weinig van: Hij stuurt je naar de start van de route en daarna stopt de berekening en zie je alleen de directe route op je scherm. Een mooi geplande route maken heeft dus geen nut. Alleen handmatig een punt aangeven waar je naartoe wilt navigeren, en dan herhalen als je verder wilt rijden.

Software voor de mac is er niet, dus wij komen niet verder dan het toevoegen van tracks. Het uit het toestel halen van track lukt niet op een mac, mant het GPX formaat dat het toestel gebruikt wordt niet herkend door de Garmin software ;-)
Of en wanneer er een Mac versie komt van de software wist men nog niet. Dus de Mac gebruikers blijven voorlopig nog bij de Garmin toestellen denk ik.

Dit is voor de cursussen ook gunstiger, want ik denk niet dat men een cursus nodig heeft om alleen maar van A naar B te navigeren. (?).

Via een pc kunnen tracks wel gedeeld worden op het web en voor later gebruik opgeslagen worden op de pc. jammer is wel dat de software voor een grootdeel web based is dus op vakantie heb je niet alle functionaliteit.

Wat wel erg leuk is de "verras me " functie.



Hierbij kun je een rondje laten uitzetten door het gps. Het toestel berekend 3 routes in je buurt in drie verschillende windrichtingen. Vertrekkend van je huidige locatie, en eindigend bij die locatie. Maximaal 150KM! En als je aangeeft dat je, zeg een uurtje of twee wilt fietsen, dan geeft het toestel ook de geschatte afstand weer. 

Dit is natuurlijk erg nieuw in GPS land.

Jammer is wel dat in mijn testje hij en een aardig eind een bepaalde kant opstuurde en dan over ongeveer de zelfde weg  terug liet komen. Slechts 1 van de drie suggesties was een rondje en dan moest ik nog steeds erg zigzaggen door de wijk om aan de 20km te komen. Wellicht dat het op de Veluwe een spannender rondje wordt.



Dus Concurrentie? nee ik denk het niet. Voor de recreatieve fietser is het een leuk apparaatje dat je in de auto ook nog goed op weg kan helpen. Wanneer men meer wilt van een GPS ontvanger loop je al snel tegen de beperkingen op. 

Een TOM TOM voor de fietser? Ja daar is dit toestel goed voor te gebruiken. Fietsen op de auto, naar de Veluwe, en "verras me" maar met 60KM en een koffie stop.

En NEE: ik lever hem morgen weer in, du sik ga er niet mee fietsen. Wellicht dat er een collega wel een verslag over wil doen binnenkort.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten